طراحی مجتمع تجاری؛ وقتی به یاد خرید میافتیم ناخودآگاه تصویر راسته های بازار به همراه تمامی هیاهو و شلوغی آن در ذهنمان تداعی میشود. مراکز تجاری در دنیای گذشته و مدرن امروزی شریان حیاتی یک شهر یا منطقه میباشد که علاوه بر فعالیتهای اقتصادی حرکت های اجتماعی و فرهنگی را در سیطره خود قرار داده است. از اینرو طراحی فضاهای تجاری از اهمیت خاصی برخوردار است. در طراحی مجتمعهای تجاری عوامل زیادی مانند ورودی، لابی، پلان و ... تاثیر گذار است ولی آن چیزی که بیشتر از همه مورد توجه قرار میگیرد آسایش و راحتی خریداران و کاربران است که گروه شاین آنرا با چیدمان صحیح پلان و چرخش مناسب در فضا که منجر به ساخت تجربه لذتبخش گردش و خرید در فضا است را مهیا میکند.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید با متخصصین شرکت شاین در تماس باشید.
ساختمانهای تجاری بخش اساسی جامعه مدرن ما هستند و فضاهایی را فراهم میکنند که در آن کار هایی از جمله ، خرید و تجارت را انجام میدهیم. ساخت و ساز تجاری صنعتی است که شامل طراحی ، بازسازی و ساخت سازه ها در زمین هایی است که صراحتاً برای اهداف تجاری در نظر گرفته شده است. اماکن تجاری که معمولاً توسط نهادهای خصوصی و عمومی تأمین مالی میشوند، شامل انبارها ، فروشگاه های خرد هفروشی، پارکینگ ها، مراکز خرید، هتل ها، ساختمان های اداری و مراکز پزشکی است. علاوه بر این، مجتمع های آپارتمانی و سایر ساختمان های سود زا نیز به عنوان سازه های تجاری در نظر گرفته میشوند ، زیرا هدف اصلی آنها درآمدزایی است.
طراحان داخلی تجاری چه می کنند؟
طراحان داخلی تجاری وظیفه طراحی فضاهای داخلی مشاغل و سایر موسسات تجاری را بر عهده دارند. آنها باید نیازهای کسب و کار و خواسته های مشتری را در نظر بگیرند تا فضایی کاربردی و از نظر بصری جذاب ایجاد کنند. طراحان داخلی تجاری همچنین باید بتوانند با سایر متخصصان دخیل در ساخت و ساز یا بازسازی یک فضای تجاری مانند معماران، مهندسان و دیگر طراحان هماهنگ شوند. کار آنها شامل انتخاب و مشخص کردن مبلمان، وسایل، تکمیل، روشنایی و مواد دیگر است. توسعه طرح های فضایی؛ تهیه نقشه های ساختمانی؛ و نظارت بر پروژه های نصب. آنها همچنین برای توسعه بودجه، تعیین جدول زمانی و هماهنگی سایر جنبه های فرآیند طراحی با مشتریان کار می کنند.
هنگامی که صحبت از ساخت یک ساختمان تجاری می شود، عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، که ممکن است از برخی از آنها آگاه نباشید. این فرآیند گاهی اوقات می تواند طاقت فرسا به نظر برسد زیرا رویه ها بسته به عوامل مختلف متفاوت است، همانطور که در زیر مورد بحث قرار می گیرد. برای آشنایی صحیح با روند ساخت و ساز از ابتدا تا انتها، اجازه دهید مروری عمیق بر این داشته باشیم که چگونه می توانید پروژه ساخت و ساز تجاری خود را تا حد امکان یکپارچه بسازید. توسعه یک ساختمان تجاری جدید یک تعهد بزرگ هم برای شما و هم برای افرادی است که برای انجام کار به آنها تکیه خواهید کرد.
یک مکان پیدا کنید
نیازهای ساختمان را درک کنید
الزامات مجوز، منطقه بندی، و از قوانین محلی آگاه شوید
بودجه تعیین کنید
مراحل ساخت را طی کنید.
نکات ساخت و ساز ساختمان های تجاری
مکان، موقعیت، موقعیت مکانی. شما مطمئناً زمانی که مشاوران املاک در حال ارزیابی ارزش ملک هستند، این شعار را شنیده اید. این امر در مورد ساختمان های تجاری نیز صدق می کند. ساختمان تجاری یک سرمایه گذاری کاملاً قابل توجه است و شما باید انتخاب درستی در مورد محل قرارگیری آن داشته باشید.
با تجزیه و تحلیل شاخص های خاص، سرمایه گذاران می توانند به طور سیستماتیک انتخاب محل ساختمان خود را ارزیابی کنند و از تصمیمات خود اطمینان داشته باشند. علائم هشدار دهنده ای وجود دارد که نشان می دهد قبل از پیگیری یک سایت خاص باید مراقب باشید تا خطرات را کاهش دهید. ما به برخی از عواملی که باید مراقب آنها باشید اشاره خواهیم کرد.
دسترسی: نزدیکی یک ساختمان به سیستم های حمل و نقل مجاور بر دسترسی مشتریان به آن تأثیر می گذارد. یک سرمایه گذار همچنین باید قابلیت پیاده روی یک ساختمان را ارزیابی کند. ساختمانی در فاصله چند قدمی رستوران نشانه خوبی برای تجارت است.
اطمینان حاصل کنید که مکان شما مهلت قانونی برای ساختمان ها ندارد. قبل از خرید ملک، در مورد شرایط زیرساختی اطراف مانند شیر آتش نشانی و ایستگاه های پمپ تحقیق کنید که آیا کافی هستند یا نیاز به اضافه کردن موارد جدید دارید. خطوط فاضلاب و آب را نیز بررسی کنید. اگر آنها وجود نداشته باشند، نصب موارد جدید می تواند بسیار پرهزینه باشد.
نمای کلی بازار بهترین توصیه برای سرمایه گذاران این است که به دنبال مناطق با ثبات اقتصادی برای سرمایه گذاری باشند. آنها می توانند به بازار کار در منطقه، متوسط حقوق و رشد شغلی نگاه کنند. در مناطقی که از نظر اقتصادی دچار رکود هستند، عدم نگهداری عمومی و خرابی ممکن است در هنگام جذب مشتریان، واپس گرا باشد.
- مقالات پیشنهادی:
- طراحی برج باغ
- طراحی لابی
- طراحی استخر
- طراحی هتل
از الزامات ساختمان آگاه باشید
قبل از شروع ساخت و ساز، باید الزامات ساختمان را بر اساس ویژگی های مورد نیاز خود تنظیم کنید. باید اندازه، تعداد اتاق ها و میزان اشغال را در نظر بگیرید. مشارکت یک معمار ضروری است تا بتواند به اندازه کافی نیازهای شما را برآورده کند. این یک چشم انداز برای پروژه و یک پلت فرم برای ساخت بر روی بخش های اساسی پروژه می دهد.
برنامه ریزی، منطقه بندی، و مجوز
هر نوع ساختمان تجاری مجموعه ای از ملزومات خاص خود را دارد. مطمئن شوید که نحوه برخورد و استفاده مشتریان و بازدیدکنندگان از ساختمان شما را در نظر بگیرید. ساختمان را طوری طراحی کنید که کارکنان، مشتریان و همه نیازهای منحصر به فرد کسب و کار شما را در خود جای دهد. در ساخت و ساز ساختمان های تجاری، باید اطمینان حاصل کنید که همه چیز را از نظر قوانین منطقه بندی و مجوزها به درستی انجام داده اید. انجام این کار در اسرع وقت مهمترین مرحله قبل از شروع ساخت است. برخی مکانها ممکن است محدودیتهایی در ارتفاع، کف، رنگ و غیره داشته باشند. یک شرکت مدیریت ساختوساز میتواند به شما در تمام جنبههای برنامهریزی، از جمله تماس با دفتر منطق هبندی محلی و اطمینان از مطابقت پروژه شما با تمام الزامات منطقه کمک کند.
بودجه و تامین مالی
هنگام تصمیم گیری برای ساخت یک ملک تجاری برای استفاده تجاری، باید مراقب باشید که پول خرج شده شما سودی را به همراه داشته باشد. یک بودجه تنظیم کنید . هنگام برنامه ریزی برای راه اندازی یک ساختمان تجاری، باید مطمئن شوید که بازده سرمایه گذاری خوبی دارد. بهتر است اصول بازار مانند رقابت، جای خالی و اجاره را درک کنید. نسبت قیمت به اجاره نیز یک ارزیابی معقول از سودآوری بلندمدت یک پروژه است.
پس از این طرح های اولیه، جزئیات به یک برآوردگر ساخت و ساز تجاری داده می شود تا هزینه پروژه، مواد، ماشین آلات و نیروی کار مورد نیاز را برآورد کند. اگر مشکل در این مرحله قابل اجرا به نظر می رسد، بهتر است پروژه را ادامه دهید.
مراحل ساخت و ساز را طی کنید.
اینجاست که آن فضای باز یا زمین چمن به یک ساختمان تجاری متناسب با نیازهای شما تبدیل می شود. مراحل برنامه ریزی ساخت و ساز باید با دقت دنبال شود، از ساده ترین تا پیچیده ترین، تا از نتیجه عالی اطمینان حاصل شود.
پروژه ممکن است در محدوده و بودجه متفاوت باشد، اما فرآیندهای ساخت و ساز یکسان است. استفاده از راه حل های دیجیتالی مانند نرم افزارهای تخمینی حتی برنامه ریزی این مراحل را آسان تر و با دقت بالاتری قابل دستیابی کرده است. داده های ارزشمند در طول این مرحله در بهبود و استاندارد سازی پروژه در طول فرآیند ساخت نقش دارند. شش مرحله ساخت و ساز وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید. اینها هستند:
طرح ها، مفهوم و برنامه ریزی
مجوزها
پیش ساخت
تدارکات
ساخت و ساز
پس از ساخت
طرح ها، مفهوم و برنامه ریزی
در مرحله طراحی چهار مرحله وجود دارد. این 4 مورد شامل امکان سنجی ، طراحی های شماتیک، اسناد قراردادی و توسعه های طراحی می باشند.
مرحله امکان سنجی جایی است که بسیاری از برنامه ریزی ها انجام می شود. اهداف پروژه در این مرحله مشخص می شود و تصمیمات حیاتی متعددی اتخاذ می شود. اینها شامل استفاده از فضا، اندازه ساختمان و سایر تصمیمات حیاتی است.
در طراحی شماتیک، معماران و مهندسان نقشه ها و طرح های اولیه را برای توسعه طراحی تولید می کنند. برآورد هزینه نیز در اینجا انجام می شود و اسناد قرارداد تنظیم می شود.
مجوزها
تیم طراحی به سرپرستی معمار مسئول اطمینان از رعایت تمام مقررات دولتی است. مجوزهای ساختمانی شما و کارگرانتان را در طول دوره ساخت محافظت می کنند. ساخت و ساز در چارچوب مجوزهای لازم نیز از پیمانکار حمایت می کند. مجوزهای مورد نیاز شامل سازه های پیش ساخته، سیستم های برق و لوله کشی، گرمایش، تهویه مطبوع و کاربری زمین می باشد.
پیش ساخت
مرحله پیش ساخت پس از پایان مراحل مناقصه و انتخاب پیمانکار برای کار آغاز می شود. تیم پروژه اکنون به طور کامل در این مرحله جمع شده است.
این تیم از نزدیک با پیمانکار همکاری می کند و مسئولیت بازدید از میدان و بررسی سایت را بر عهده دارد. مراحل مهم در اینجا شامل طرح ارزیابی زیست محیطی و آزمایش خاک است. دادهها جمعآوری میشود و مقامات مربوطه همه رویهها و یافتهها را قبل از شروع ساخت و ساز بررسی میکنند. معمولاً یک فرآیند طولانی است زیرا باید به تمام سؤالات و هزینه های پیش از ساخت رسیدگی شود.
تدارکات
در مرحله تدارکات، تیم مواد، تجهیزات را سفارش می دهد و نیروی کار را تامین می کند. این پیچیدگی به اندازه پروژه، منابع در دسترس و تاریخ شروع مورد انتظار بستگی دارد.
شرکت های بزرگ ساختمانی معمولاً یک بخش تدارکات دارند و می توانند به طور همزمان نیروی کار، تجهیزات و مواد را تهیه کنند. پیمانکار اصلی معمولاً تدارکات را انجام می دهد، اما زمان هایی وجود دارد که پیمانکاران فرعی مسئولیت بخش های خاصی از کار را بر عهده دارند.
مرحله ساخت و ساز
درست قبل از شروع ساخت و ساز، یک جلسه پیش ساخت برای اطمینان از اینکه همه اعضای تیم در یک صفحه هستند، منتقل می شود. این اطلاعات شامل کنترل کیفیت پروژه، ذخیره سازی مواد، ساعات کاری و دسترسی به سایت است.
برنامه ریزی ضعیف در مرحله ساخت و ساز می تواند منجر به مازاد بودجه سنگین و تاخیرهای پیش بینی نشده پروژه شود. هدف این است که اطمینان حاصل شود که همه چیز به طور یکپارچه در پروژه اجرا می شود. بدون برنامه ریزی دقیق، همیشه مشکلی در ساخت و ساز پیش می آید. بهترین کار این است که برای برنامه ریزی این مرحله از یک راه حل دیجیتال استفاده کنید تا از چنین دام هایی جلوگیری شود.
مرحله پس از ساخت
کار سایت در مرحله پس از ساخت کامل شده است، اما قبل از تحویل پروژه باید چند مرحله طی شود.
اولین کار بازرسی کل ساختمان است. اگر همه چیز به درستی انجام شده باشد، این بازرسی ها به سادگی انجام می شود. عبور از آنها آسان است زیرا بازرسی های قبلی در طول پروژه از اشتباهات ناشی از آن مراقبت می کردند. پس از بازرسی، تیم پروژه به کارفرما در زمینه بهره برداری و نگهداری پروژه آموزش می دهد. این مرحله مهم است زیرا چرخه عمر پروژه را افزایش می دهد.
آخرین مرحله، بسته شدن پروژه است، جایی که تیم پروژه توافقات قراردادی را طی می کند تا اطمینان حاصل شود که بار قانونی وجود ندارد. بررسی پس از پروژه نیز برای مشاهده هرگونه اشتباه و اجتناب از آنها در آینده ضروری است.
5 رویکرد برای استفاده در طراحی تجاری
طراحی داخلی تجاری اغلب در مورد ایجاد محیطی است که هم کاربردی و هم برای مشتریان جذاب باشد. جهت دستیابی به این اهداف می توان از روش های متفاوتی استفاده نمود. برخی از محبوب ترین ها شامل استفاده از رنگ های روشن، ایجاد یک تم و استفاده از مواد طبیعی است. با این حال، هر کسب و کار نیازهای خاص خود را خواهد داشت، بنابراین مهم است که طراحی متناسب با آن نیازها طراحی شود. در اینجا پنج مورد از متداول ترین رویکردهای مورد استفاده در طراحی داخلی تجاری آورده شده است:
- رنگ
یکی از محبوب ترین عناصر طراحی که در طراحی داخلی تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، رنگ است. رنگ اغلب جنبه بسیار مهمی از هر طرحی است و معمولاً برای کمک به ایجاد تم برای یک منطقه یا کمک به ایجاد حالت استفاده می شود. رنگ می تواند برای جذاب تر کردن فضا استفاده شود و اغلب عنصر مهمی در برندسازی است.
- موضوع
موضوع شامل ماهیت یا نوع صنعت تجارت است - به عنوان مثال فضای اداری، رستوران، کلینیک دندانپزشکی. ماهیت کسب و کار اغلب می تواند رویکرد طراحی داخلی تجاری را که یک طراح اتخاذ می کند تعیین کند.
- عملکرد
شاید مهم ترین عنصر طراحی، عملکرد باشد. فضای داخلی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد و چه مبلمان و وسایلی در داخل آن قرار می گیرد؟ طراحان داخلی باید جریان ترافیک و نحوه حرکت مشتریان در فضا را نیز در نظر بگیرند. فضاهای تجاری باید کاربردی بوده و نیازهای کسب و کارهایی را که آنها را اشغال می کنند برآورده کند، بنابراین برنامه ریزی دقیق ضروری است.
- مواد
طراحی و برنامه ریزی فضا برای اطمینان از اینکه پس از تعیین جنبه های کاربردی، از چه موادی در وسایل و مبلمان برای پشتیبانی از عملکرد فضا استفاده می شود، ضروری است.
- ترجیحات مشتری
مشتریان ممکن است ترجیحات خاصی داشته باشند که نیاز به اولویت اول به آنها داده شود. به عنوان مثال، مشتریان ممکن است بخواهند یک تصویر یا تصور خاص به مشتریان یا کارکنان منتقل شود که باید با سبک طراحی داخلی تجاری و تناسب آن تقویت شود.
- مقالات پیشنهادی:
- طراحی آشپزخانه
- طراحی اتاق نشیمن
- طراحی اتاق خواب
5 رویکردی که در طراحی داخلی تجاری باید از آنها اجتناب کرد
وقتی صحبت از طراحی داخلی تجاری به میان می آید، برای ایجاد فضایی موثر و جذاب از نظر بصری باید از چند چیز اجتناب کرد. با اجتناب از این پنج رویکرد طراحی، می توانید اطمینان حاصل کنید که فضای شما هم کاربردی و هم جذاب است.
ابتدا مراقب باشید که از یک رنگ یا مواد زیاد استفاده نکنید. این می تواند فضای شما را قدیمی یا غیرحرفه ای جلوه دهد.
دوم، سعی کنید از الگوها یا طرح های شلوغ دوری کنید. این شامل شلوغ شدن فضا با مبلمان و لوازم جانبی زیاد، یا داشتن تم یا پالت رنگی پیچیده است. این می تواند طاقت فرسا باشد و فضای شما را کوچکتر از آنچه هست نشان دهد.
سوم، مراقب نورپردازی باشید. نور زیاد باعث میشود فضا استریل شود، در حالی که نور کم باعث میشود فضا تنگ شود.
چهارم، به جریان ترافیک در فضای خود توجه کنید. شما نمی خواهید مردم احساس کنند که دائماً با یکدیگر برخورد می کنند یا روی چیزهایی زمین می خورند.
در نهایت، مطمئن شوید که مبلمان شما راحت و کاربردی است. شما نمی خواهید مردم احساس کنند که روی صندلی های سخت و ناراحت کننده نشسته اند یا نمی توانند به آنچه نیاز دارند برسند. با رعایت این نکات می توانید یک طراحی داخلی تجاری ایجاد کنید که هم شیک و هم کاربردی باشد.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید با متخصصین شرکت شاین در تماس باشید.